Er det et krav at bruge Aula i skole/hjem-samarbejdet?
Kan man som forældre nægte at anvende Aula? Hvordan skal skolen forholde sig, såfremt en forældremyndighedsindehaver nægter at anvende Aula og retligt kan nægte?
Spørgsmålet kan opdeles i to:
1. Er der lovkrav om, at forældre skal benytte Aula som kommunikationsværktøj?
2. Hvis der ikke er fastsat regler med krav om benyttelse af digitale løsninger, er skolen da forpligtet til at sikre, at forældrene orienteres på anden måde?
1. Er der lovkrav om, at forældre skal benytte Aula som kommunikationsværktøj?
Der gælder ikke lovregler for, at der skal benyttes digitale løsninger for kommunikation mellem skole og hjem.
I forhold til lovgivningens krav om forældres brug af digitale løsninger, ses dette ved en gennemgang af folkeskoleloven alene et krav om digital indmeldelse i folkeskolen. Udover dette krav stilles der ikke krav om forældres brug af digitale løsninger ved lov.
Med andre ord, er der ikke lovkrav om, at forældre skal benytte den digitale løsning i Aula.
Almindelige praksis i Fredensborg
I Fredensborg benytter vi den helt sædvanlige fremgangsmåde med tilmelding af alle forældre til elever på skolen.
Forældrene må herefter selv gøre opmærksom på det, hvis de ikke kan eller ønsker at benytte den digitale løsning.
2. Hvis der ikke er fastsat regler med krav om benyttelse af digitale løsninger, er skolen da forpligtet til at sikre, at forældrene orienteres på anden måde?
Skolens forpligtelser, når forældrene ikke benytter Aula:
Såfremt forældrene, trods skolens støtte, ikke ønsker at benytte Aula, kan der være tale om to situationer:
1. Et aktivt fravalg af at benytte Aula
2. Forældrene er undtaget fra digital post/MitID
1. Et aktivt fravalg af at benytte Aula
Hvis forældrene blot ikke ønsker at tilgå Aula, vil skolen som udgangspunkt ikke være forpligtet til at informere forældrene om aktiviteter mv., som forældrene ellers ville kunne være informerede om via Aula.
Skolen bør dog fortsat informere om oplysninger, som er væsentlige for undervisningen af barnet. Det kan f.eks. dreje sig om oplysninger om skole/hjemsamtaler med vigtigt indhold om barnet, indkaldelser til møder mv.
Det er op til de enkelte skoler, hvordan man i ovennævnte situationer vil kommuinkere.
2. Forældrene er undtaget fra digital post/MitID
Forældre kan være undtaget fra digital post.
Hvis en forælder er undtaget fra digital post, kan skolen forespørge, om skolen skal være behjælpelig med at komme på Aula trods fritagelsen.
Hvis en forælder er fritaget for at bruge MitID vil det ikke være muligt at benytte Aula, da man ikke i oprettelsesfasen kan validere sig digitalt.
Hvis forældrene ikke ønsker at benytte Aula, skal skolen i højere grad end under pkt. 1 sikre, at forældrene får de nødvendige informationer om elevens skolegang. Der kan f.eks. benyttes en mere analog kontaktbog til kommunikation mellem hjemmet og skolen, ligesom personalet skal være behjælpelige ved booking af skole-hjem samtaler mv. Men det skal indsærpes at niveauet for kommunikation kun vil være på det højest nødvendige.
Der er som sådan ikke krav til, hvorledes kommunikationen skal foregå, hvorfor skolen har frihed til at planlægge den mest hensigtsmæssige metode. Det kan f.eks. dreje sig om, at forældrene en gang om ugen henvender sig på skolens kontor og får udleveret materiale i papirform og lignende.